Saturday, March 31, 2012

ApRiL FooL ???

Sejarah Di Sebalik April Fool

The April’s Fool Day berasal dari satu episod sejarah Muslim Sepanyol pada tahun 1487 atau bersamaan dengan 892 H.

Panglima Thariq Bin Ziyad telah menjatuhkan kerajaan Sepanyol dan menyebarkan Islam ke sana pada abad ke-8M.Usaha ini kemudiannya diteruskan ke negara- negara lain di sekitarnya seperti Perancis,Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou, Tours, dan sebagainya.


Namun begitu,pihak Islam tetap membenarkan suku Goth dan Navaro di daerah sebelah Barat untuk tinggal di kawasan yang terletak di pergunungan tersebut walaupun mereka tidak memeluk Islam. Sikap penguasa Islam yang baik dan rendah hati telah menarik banyak Orang Sepanyol untuk memeluk Islam. Mereka bukan hanya memeluk Islam pada nama,tetapi mereka mengamalkan ajaran Islam dengan bersungguh-sungguh.Keadaan ini berterusan sehingga 6 abad lamanya.

Dalam masa yang sama,orang kafir yang masih tinggal di sekeliling Sepanyol pula terus berusaha untuk menghapuskan pengaruh Islam dari Sepanyol, namun mereka selalu gagal. Mereka telah menghantar beberapa orang untuk mempelajari kelemahan umat Islam di Sepanyol.

Akhirnya,mereka berjaya menemukan cara untuk menghapuskan Islam dari Sepanyol, iaitu dengan melemahkan iman mereka dahulu melalui serangan pemikiran dan budaya. Antara strategi yang dilaksanakan oleh penduduk kafir ini termasuklah dengan mengedarkan alkohol dan rokok secara percuma ke dalam wilayah Sepanyol. memeperdengarkan muzik supaya mereka lalai dan mengirim ulama palsu untuk memecahbelahkan umat Islam di situ.

Usaha ini ternyata membuahkan hasil. Akhirnya orang kafir Berjaya menakluki Sepanyol. Mereka menyeksa dan membunuh orang Islam dengan kejam. Tidak hanya pasukan Islam yang dibantai, tetapi juga rakyat biasa, wanita, anak-anak kecil, orangorang tua, semuanya turut dibunuh tanpa belas kasihan. Semasa tempoh penaklukan Sepanyol oleh pihak kafir,orang Islam di Sepanyol terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri daripada diburu oleh tentera Kristian.Keadaan di negara itu sangat ngeri.ribuan mayat yang bergelimpangan dan bermandikan darah.Jalan-jalan mulai sepi.

Namun begitu,masih terdapat segelintir Umat Islam yang bersembunyi di rumah masing- masing.Untuk memancing mereka yang masih bersembunyi di rumah masing-masing ,pihak Kristian telah memperdaya dengan menyatakan bahawa mereka dibenarkan meninggalkan Sepanyol dengan menggunakan kapal-kapal yang telah disediakan jika tidak mahu dibunuh.Pihak Kristian turut meyakinkan Umat Islam di sana dengan memberi jaminan keselamatan kepada mereka.

Orang-orang Islam masih curiga dengan tawaran ini. Beberapa dari orang Islam dibenarkan melihat sendiri kapal-kapal penumpang yang sudah dipersiapkan di pelabuhan. Setelah benar-benar melihat ada kapal yang sudah dipersiapkan, maka mereka segera bersiap untuk bersama-sama menuju ke kapal-kapal tersebut.

Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai tentera Salib terus bersembunyi di rumah masing-masing. Setelah ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, tentera Salib menggeledah rumah dan kemudiannya membakar rumah-rumah tersebut bersama orang-orang Islam yang masih bersembunyi di dalamnya. Ribuan Umat Islam yang berada di pelabuhan berasa sangat terkejut apabila tentera Salib membakar kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka keluar dari Sepanyol.

Mereka tidak dapat berbuat apa-apa kerana tidak bersenjata. Malahan ,kebanyakan mereka terdiri daripada perempuan dan anak-anak yang masih kecil.Tentera Salib membunuh mereka tanpa belas kasihan.Jerit tangis dan takbir membahana. Dengan buas tentera Salib terus membunuh orang awam yang sama sekali tidak berdaya.

Seluruh Muslim Sepanyol di pelabuhan itu habis dibunuh dengan kejam. Darah mengalir di mana-mana. Laut yang biru telah berubah menjadimerah kehitam-hitaman. Tragedi ini bertepatan dengan tanggal 1 April. Inilah yang kemudian diperingati oleh dunia Kristian pada setiap tanggal 1 April sebagai “The Aprils Fool Day”.





Sumber daripada seorang murabbi :D

No comments:

Post a Comment