Wednesday, May 2, 2012

Pengetahuan Muslim Sekarang

Assalamualaikum ana ucap wat sahabat-sahabat seperjuangan sekalian. Sudah lama ana tidak berkelana dalam menukil sesuatu artikel dalam lama blog hidupterpuji ini. Allah masih lagi memberi kite masa untuk beribadat kepada Allah dan memohon keampunan kepada Allah atas segala dosa yang telah kite semua terutama diri ini yang bergelumang dengan dosa-dosa yang tidak kita sedari. Harap2 kite semua tidak akan tergolong dalam kalangan golongan yang Allah sebutkan dalam dalam surah Assajadah ayat 12. Insyaallah. Kesibukan serta tangganungjawab yang ana terima dariapda Allah menyebabkan diri ini tidak berkesempatand dalam menukilkan kisah yang ingin ana share bersama sahabat-sahabat sekalian. Banyak yang ebrlaku yang perlu ana selesaikan kerana tanggaung ajwab ana merangkap sebagai exco kebajikan. Alhamdulillah Allah permudahkan urusan ana selama ini walaupun ditambah lagi dengan test subjek yang tertentu.

Baru-baru ini, ana mendapat satu kisah yang diluahkan oleh sahabat ana ini, Walid (bukan nama sebenar). Beliau masih lagi baru semester pertama. Beliau merupakan seorang agak selalu datang masjid di sini. Namun bile kelas tajwid je, beliau lari. Tak penah pula diri ini bertanya kepada beliau kenapa melarikan diri daripada majlis ilmu. Alkisah bermula lah kisah di library, ana saje je jalan-jalan meninjau sahabat-sahabat ana tengah khusyuk study di library. Cewah dah la diri ni suke menyibuk orang study padahal diri sendir pun tak study. (p/s :saje kacau orang dah jadi habit hihihi)


Jumpe la si Walid ni. Saja je duduk sbelah beliau tengok beliau study. Beliau tengah study math. Ana tengok ala simple giler hahaha (p/s : pergh riyak giler ana ni astaghfirullah). Tiba-tiba die tanye soalan pasal mathematics. Ana pon apa lagi jawab la soalan tu. Tengah-tengah ajar beliau mathematic, tiba-tiba tanye tentang solat. Banyak persoalan tentang solat yang beliau taye. Ana Alhamdulillah dapat la jawab kan. Ana taye balik soalan paling basic,” Dalam solat ada berapa rukun?”. Terus diam. Dia pun cerita la belaiu kadang-kadang tak solat. Alkisah mase beliau kerja di Genting Highland. Beliau tak pernah solat. Beliau cerita beliau mendapat hidayah apabila ade seorang pekerja baru tanye kepada beliau di mana arah kiblat. Beliau tersentak sementara. Beliau berkata belaiu tak tahu dan sepanjang 4 tahun berkerja beliau memang tak pernah solat. Selepas kejadian itu, orang itu mengajar belaiu cara hendak solat padahala beliau pernah je belajar mase sekolah dulu.
Dah solat ke kite? Diri ini terdiam bile beliau bercerita sebegitu rupa. Diri ini tertanya bagaimana pula keadaan iman ku? Adakah diri ini dapat istiqomah dalam beriman kepada Allah sehingga syurga yang hakiki? Bagaimana pula keadaan sahabat yang lain kat sini? Adakah mereka mengamalkan solat serpeti yang mereka belajar mase sekolah? Ya Allah Beratnye tugas ana sebagai JPM Exco Disiplin Kebajikan Dan Kerohanian ni. Semoga Allah beri hidayat kepada diri ini, selruh umat dan seluruh alam insyaallah....♥....^_^
Sahabat ISlamic Civilizaton Club Muslimin
Sahabat ISlamic Civiliation CLub Muslimat

 Sebagai Timbalan Pengerusi ICC 1 sesi 2011/2012 ana ingin ucapkan terima kasih kat antum semua yang telah banyak membantu dalam memperjuangkan genda dakwah yang dilakukan oleh rasulullah. Seronok bekerja dengan antum semua insyaallah uhibbukum fillah abadan abada ...♥....^_^

No comments:

Post a Comment