Wednesday, January 11, 2012

Pelajaran Persekitaran

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Semoga diri ini, keluarngaku serta sume muslimin dan muslimat di atas muke bumi sama ada yang hidup mahupun yang sudah meninggal semoga senitase berada dalam mahabbah Allah sentiase.

Isu sekarang hangat diperkatakann di mana sahaja kite berada iaitu Isu Politik Negara. Gelombang PRU diramalkan akan berlaku tak lama lagi. Siap Seruhanjaya Pilihan Raya promote sume rakyat Malysia yang layak untuk daftar untuk mengudi. Namun Bukan ana ingin membicarakan tentang Politik.

Isu Pembebasan Anwar 901 hangat diperkatakan. Sungguh mengejutkan begitu ramai yang menyertai perhimpunan tersebut pada Isnin yang lalu. Semua menantikan keputusan mahkamah yang akan diumumkan pada 9.30 pagi. MAsyaallah begitu hebat aura pemimpin ini sehingga ramai yang sanggup dating walaupun diancam.

Pada jam 8 pagi, tit….tit…tit…tit…tit, bunyi sms masuk. Ana pun baca sms. KAndungan sms menyatakan Anwar akan dibebaskan. Dalam hati, Eh dah tahu keputusan???? Dah tahu ke??? Bukan ke perbicaraan mula 9.30 pagi??? Al-kisah diumumkan pula keputusan mahkamah bahawa Anwar dibebaskan. MAsyaallah macam mane leh keputusan telah diketahui sedangkan perbicaraan belum diumumkan ? Biar betul? Adakah keputusan telah diputuskan di luar perbicaraan?? Ketelusan?? Tapi ana bersangka baik je. Apepon jike kamu berada dalam kebenaran nescaya kamu akan diuji. Itulah yang ana perhatikan serta ana dengar dalam perbicaraan bersama pakcik-pak cik di surau selepas subuh.

Isu pimpinan dalam pula,ana terkejut apabila mengetahui beliau dipecat. Beliau antara pejuang yang banyak berkorban dalam perjuangan menegakkan Islam. Chit chat di surau ade mengatakan Beliau tidak ikut keputusan yang dipersetujui dalam musyawarah. Apabila kite bertindak tidak patuh dalam keputusan musyawarah, kite akan berpecah-belah. Menurut pak cik kat surau menyatakan disebabkan beliau ade ramai penyokong, beliau menjadi sombong dan tidak menghormati keputusan musyawarah. BAru ana faham. Di sini ana belajar kite hendaklah menghormati keputusan Jemaah semoga kite tetap dalam kesatuan. Ingat yer la islam illa Jemaah .

Semoga ana dapat belajar daripada situasi semasa kite. Ana harap ana cube belajar ibrah persekitaran menjadi lebih baik. Waallahuaalam

No comments:

Post a Comment